Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem wśród przepięknych krajobrazów, ale nie możesz ich podziwiać, bo nic nie widzisz. Tak w dużym skrócie można opisać to, co czują niewidomi za każdym razem, kiedy udają się w podróż. Z pomocą przychodzi jednak inteligentne okno od Forda, które daje nadzieję na zupełnie inne oblicze podróżowania osób niewidomych lub niedowidzących.

Aby odmienić tę smutną rzeczywistość, inżynierowie z Forda zbudowali prototyp niezwykle intrygującego urządzenia. Technologia Feel The View umieszczona jest na szybie samochodu, przed którą niewidomy pasażer chciałby patrzeć na świat.

Cała magia zaczyna się dziać w momencie, kiedy pasażer naciśnie specjalny przycisk. Wówczas gadżet wykonuje zdjęcie krajobrazu rozpościerającego się zza okna pojazdu i przekształca je na monochromatyczny obraz o wysokim kontraście.

Jeśli tylko osoba niewidząca lub niedowidząca zacznie przesuwać palec po przeźroczystym ekranie (lub w przyszłości son zybie), to zacznie wibrować w 255 różnych intensywnościach, w zależności od skali szarości poszczególnych części obrazu. Działa to na zasadzie alfabetu Braille’a.

W dużym uproszczeniu – osoba niewidoma, dotykając szyby, odczuje obraz zza okna. Po podłączeniu do samochodowego systemu audio urządzenie pomoże zrozumieć kontekst obrazu za pomocą głosu komputerowego asystenta. Za pomocą algorytmów, po kilku lub kilkunastu sekundach niewidome osoby będą w stanie usłyszeć, co dokładnie znajduje się na zewnątrz oraz jak to wszystko wygląda. Pasażer będzie więc doskonale wiedział, czy dotykane góry są pokryte śniegiem, a może skrywają paletę zielonych kolorów.

Dokładnie w taki sposób osoby niepełnosprawne mogą wyobrazić sobie otaczający je świat. Technologia jest zaawansowana, ale sama koncepcja niezwykle prosta. Inteligentne okno to inicjatywa absolutnie godna pochwały, bo może sprawić, że zwykłe podróże staną się naprawdę niezapomniane.

Na ten moment nie wiemy, czy technologia Feel The View pojawi się w masowych produkcjach i w jakiej skali skorzystają z tego niewidomi. Niewykluczone, że rozwiązanie będzie bardzo drogie i zostanie ograniczone tylko do aut amerykańskiego koncernu. Obejrzyj koniecznie poniższy film przygotowany przez Forda, który dokładnie opisuje zasadę funkcjonowania technologii Feel The View.