Jak ocenić?

Ocena skuteczności wyszukiwania w przypadku hoteli, a co za tym idzie najlepszej oferty, nie jest taka prosta jak w przypadku biletów lotniczych. Swoje kryteria zawężałem wówczas jedynie do konkretnych punktów wylotu i przylotu w określonych dniach, a głównym kryterium wyboru była cena.

Hotele to zupełnie inny produkt turystyczny niż bilety lotnicze. Na wybór miejsca noclegowego składa się nie tylko cena, ale ważne jest także m.in. położenie hotelu w odległości od interesujących nas miejsc, wliczone w cenę bądź nie śniadanie, kategoria obiektu i nie rzadko opinie innych, korzystających już wcześniej z obiektów gości. Nie wszystkie porównywarki dają możliwość wprowadzenia wymienionych kryteriów na swoich stronach, tak więc aby sprawdzić czy w cenę zostało wliczone śniadanie, albo aby przejrzeć galerię zdjęć obiektu, należy mimo wszystko przejść na stronę pośrednika bądź hotelu.

I tu pojawia się problem. Z pozycji samej metawyszukiwarki nie jesteśmy w stanie ocenić do końca co tak naprawdę otrzymujemy za podaną cenę, gdyż nie zawsze mamy wgląd do wszystkich, a przynajmniej do najważniejszych szczegółów oferty. Równie zastanawiające jest jaki punkt czy strefa uznawana jest za centrum miasta i w związku z tym w jaki sposób liczona jest odległość danego obiektu od centrum miasta? Z pewnością jest to subiektywny wyznacznik, a podana odległość w kilometrach orientacyjna. Domniemywam, że w takich serwisach jak np. booking.com wszelkie szczegóły wprowadzane są przez osoby zajmujące się aktualizowaniem danych bezpośrednio ze strony hoteli. Pytanie tylko, na ile precyzyjne są te dane i w jaki sposób przez nich liczone? Czy chęć przyciągnięcia jak największej ilości klientów nie przykrywa podawania precyzyjnych danych? Czy ów szczegóły wprowadzane przez hotelarzy są dodatkowo weryfikowane przez pośredników, a jeśli tak to w jakim stopniu? Na to jednak metawyszukiwarki nie mają żadnego wpływu, gdyż informacje generowane są przez serwisy sprzedające usługi hotelarskie (booking.com, venere.com).

Kryteria

Recenzując metawyszukiwarki w próbie wyszukania ofert noclegowych mniejszą rolę przypisałem samej cenie, skupiając się bardziej na funkcjonalności serwisów oraz możliwość filtrowania i sortowania interesujących mnie kryteriów. Nie bez znaczenia przy końcowej ocenie ma ilość serwisów z jakich korzystają poszczególne porównywarki przy wyszukiwaniu ofert. Tym razem wszystkich pięciu konkurentów poprosiłem o pomoc w znalezieniu obiektu noclegowego w Barcelonie na 3 noce między 30 kwietnia a 3 maja 2010 r. Zaznaczyłem również, że interesuje mnie jeden pokój dwuosobowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here