Spożywanie ekologicznych produktów, korzystanie z Green Bagów na zakupy, a przede wszystkim zmiana trybu życia  Polaków to cel akcji „Zakręć kran”. Ministerstwo Środowiska przygotowało specjalną kampanię zachęcającą do oszczędzania wody. Czy osiągnie ona sukces?

W ramach tej akcji  wszystkie polskie miasta walczą o miano ekologicznego. Chodzi o wykształcenie w ich mieszkańcach nawyków, które zaowocują efektywnym i racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych. Skutkiem tych działań będzie ograniczenie szkodliwego wpływu człowieka na środowisko naturalne.

Zadaniem projektu jest także wypromowanie mody na bycie „eko”. Kampania „Zakręć kran” to doskonała okazja na wypromowanie miast jako przyjaznych środowisku. Wszystko, co trzeba zrobić, to symbolicznie zakręcić kurek na stronie: www.zakreckran.pl/zakrec-kran.php i wpisać nazwę swojego miasta. Póki co w rankingu prowadzi Warszawa. Na drugim miejscu plasuje się Andrychów, a tuż za nim jest Kraków.

Zacznijmy żyć w „realu”

Zdaje się, że małe miasta nie mają szans na wygraną ze względu na niewielką liczbę mieszkańców. Nawet jeśli wszyscy zainteresują się tą inicjatywą, nie prześcigną stolicy. Zatem, czy największa liczba kliknięć świadczy o świadomości ekologicznej mieszkańców Warszawy, czy Poznania? Może wręcz przeciwnie: wskazuje na większe marnowanie energii elektrycznej? W istocie niewielka mieścina ma większe szanse na powrót do natury i życie w sposób nie zakłócający naturalnego środowiska niż milionowe miasto zanieczyszczone spalinami.

Po drugie, co tak naprawdę wniesie tytuł: polskie miasto ekologiczne? Myślę, że nie jest w stanie zmienić sposobu postrzegania go przez turystów. Nie widzę też związku kampanii z cechami ekoturystyki.

Czynne zaangażowanie Polaków do walki o czyste środowisko przyniosłoby wymierne rezultaty. Oszczędzanie przekłada się na zmiany na lepsze w przyrodzie i domowym budżecie. Należy wymagać od nas więcej. Zbieranie śmieci z ulic, poszanowanie zieleni i segregacja odpadów ma sens. Zakręcanie wirtualnego kurka – nie.

Kreatywni zrelaksują się na łonie natury

Pomysłowi, ale nie bezinteresownie bający o środowisko zostaną docenieni. Na Facebooku ogłoszono konkurs w ramach proekologicznej akcji. Wystarczy przesłać swoje pomysły na oszczędzanie energii. Główną nagrodą jest tygodniowa wycieczka dla dwóch osób na Teneryfę ze wstępem do dwóch parków rozrywki. Fakt, to kusząca oferta, ale czy organizatorom konkursu nie powinno zależeć na praktycznym wykorzystaniu idei oszczędzania a nie na samej teorii?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here