W umowach z klientami biura podróży stosują zapisy, które naruszają prawa konsumentów – wynika z badań serwisu KlauzuleNiedozwolone.pl. Część z nich nie zapewnia konsumentom między innymi zwrotu pieniędzy za przerwany urlop.
Niepokojące wieści dla turystów przed sezonem urlopowym. Badanie wykazało, że ponad jedna czwarta polskich biur podróży działa na niekorzyść konsumentów. W umowach z nimi umieszczają zapisy niezgodne z prawem, co wielokrotnie wykazał choćby Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przykładowo, jeśli klient przerwie podróż z przyczyn, które leżą po jego stronie, biuro nie może odmówić mu z góry zwrotu kosztów. Niezbędne jest tutaj szczegółowe wyliczenie kosztów poniesionych i zaoszczędzonych przez biuro podróży. Podobne klauzule były już wielokrotnie uznawane za niedozwolone. A to tylko jeden z wielu przykładów, za który konsument może pozwać biuro podróży do sądu.
– Biura działają świadomie lub często nieświadomie na swoją korzyść, jednak nie wolno zapominać, że UOKiK może nałożyć karę finansową za stosowanie niedozwolonych zapisów z rejestru prowadzonego przez UOKiK – tłumaczy Rafał Bugajski, właściciel serwisu. – Dlatego też warto wcześniej przeanalizować, czy na pewno wszystkie punkty w umowie są zgodne z obowiązującym prawem.
Innym zapisem, który działa na niekorzyść turystów i jest jednocześnie niezgodny z przepisami prawa, to zapis dotyczący sądu właściwego dla rozpatrywania sporów z biurem podróży. Nie może być to zawsze i wyłącznie sąd właściwy ze względu na położenie siedziby biura. Zastosowanie powinna tutaj znaleźć regulacja z kodeksu postępowania cywilnego, która dopuszcza również inne możliwości. W tym także podstawową – sąd właściwy dla pozwanego.
Od stycznia do marca 2012 roku sprawdzono ogólne warunki umów 300 losowo wybranych biur podróży. Zweryfikowano, czy występują w nich klauzule niedozwolone z rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapisy w umowach biur podróży badane były za pomocą automatycznej wyszukiwarki klauzul na stronie KlauzuleNiedozwolone.pl. 27 proc. biur w umowach zawiera postanowienia działające na wyraźną niekorzyść konsumenta. Przed sezonem wakacyjnym, w czasie gdy większość z nas kupuje wakacje, warto sprawdzić, czy biuro podróży nie narusza praw konsumentów.
Wszystkie klauzule, które są niezgodne z prawem, można znaleźć na stronie internetowej UOKiK. Obecnie w rejestrze Urzędu jest blisko 3000 klauzul niedozwolonych. Każdego roku dochodzi średnio 300 kolejnych decyzji. Przedsiębiorca powinien regularnie sprawdzać, czy zapisy w regulaminie i umowach nie zostały uznane za niedozwolone.