Select your Top Menu from wp menus
Rankingi najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Czy są wiarygodne?

Rankingi najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Czy są wiarygodne?

Jedna ze szwajcarskich agencji transportowych podjęła się zadania, któremu nikt do tej pory nie sprostał. Stworzyła ranking najbezpieczniejszych linii lotniczych na świecie. Publikacja listy zrodziła dziesiątki pytań, na które dziś szukamy odpowiedzi.

ATRA (Air Transport Rating Agency) to zlokalizowana w Genewie, niezależna agencja transportowa. Za cel postawiła sobie stworzenie całościowego rankingu najbezpieczniejszych linii lotniczych.

Uwzględniła przy tym wiele aspektów, które składają się na bezpieczeństwo pasażerów na lądzie i w powietrzu. Linie lotnicze ocenione zostały w 15 kryteriach, które odnosiły się m.in. do średniego wieku samolotów, liczby wypadków lotniczych w ostatnich 30 latach, całkowitej liczby kilometrów, które „wyleciały” maszyny oraz do symulatorów lotów, na których szkoli się załoga.

W pierwszej dziesiątce tego rankingu, znalazł się tylko jeden przewoźnik spoza Europy i Stanów Zjednoczonych:

  1. Air France-KLM
  2. AMR Corporation (American Airlines, American Eagle)
  3. British Airways
  4. Continental Airlines
  5. Delta Airlines
  6. Japan Airlines
  7. Lufthansa
  8. Southwest Airlines
  9. United Airlines
  10. US Airways

Pytania i tajemnice

Kiedy otrzymujemy odpowiedź na nasze pytania, przedstawiciel ATR-y wyraża w pierwszym zdaniu ogromne zdziwienie: – Jesteście jedyną polską redakcją, która próbuje uzyskać więcej informacji na temat rankingu.

Agencja przyznaje, że lista wywołała niemałą dyskusję. Szczególnie w kontekście „zwycięzcy”, nad którym nadal unosi się widmo niewyjaśnionej katastrofy Airbusa A330, który runą do oceanu w drodze z Rio de Janerio do Paryża. Dane, na których opiera się agencja, pochodzą z 2009 roku, a więc uwzględniają także wspomniany feralny lot AirFrance.

Dla wielu to ogromne zdziwienie, że mariaż AirFrance-KLM zajmuje pierwsze miejsce w rankingu, mając na swoim koncie niewyjaśniony wypadek lotniczy. ATRA tłumaczy, że jako jedyna oceniała linie nie tylko przez pryzmat wskaźnika wypadków lotniczych, ale także przez szereg innych aspektów.

Jedną z tajemnic pozostają linie lotnicze, które zajęły w rankingu miejsca od 11 do 44. ATRA nie chce opublikować tej części listy i odmawia nam udzielenia informacji, czy wśród nich jest lub nie ma naszego narodowego przewoźnika.

Enigmatyczne odpowiedzi padają również na pytanie, czy linie lotnicze mogą w jakikolwiek sposób (np. za opłatą) wejść w posiadanie rankingu, przedstawiającego wszystkich 44 przewoźników.

Wiemy tylko, że pod uwagę brane było na początku 100 linii. Zatem aż 66 z nich w ogóle nie zostało sklasyfikowanych. Dlaczego? To też pozostaje tajemnicą.

Agencja twierdzi jednak, że żaden z 44 przewoźników nie został oznaczony jak „niebezpieczny„. Klasyfikacja pokazuje tylko, kto jest mniej lub bardziej bezpieczny.

Udało nam się również wyjaśnić, jakie konkretnie typy samolotów zostały uwzględnione w kryterium o nazwie „samoloty potencjalnie niebezpieczne”. Wg ATR-y to przede wszystkim te, które zostały wyprodukowane w dawnym Związku Radzieckim, ale także m.in. Lokheed L1011 Tristar i McDonnell Douglas DC10.

„Naj” inaczej

Oprócz rankingów linii, co do których bezpieczeństwa powinniśmy mieć jak najmniej wątpliwości, są też i takie, do których przylgnęła łatka najniebezpieczniejszych. W internecie najbardziej popularną stroną internetową poruszającą problematykę wypadków lotniczych jest airsafe.com.

Co ciekawe autorem strony jest były inżynier odpowiadający za bezpieczeństwo maszyn lotniczych światowego producenta – Boeinga. Na swojej stronie opublikował listę zawierającą współczynnik wypadków śmiertelnych na milion lotów.

Dokonał tego, zbierając skrupulatnie od 1970 dane o każdym wypadku lotniczym na świecie, który zakończył się śmiercią minimum jednej osoby. Informacje pochodzą m.in. z Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) – amerykańskiej, rządowej i niezależnej organizacji zajmującej się badaniem wypadków w transporcie.

Dodatkowo oszacował liczbę lotów, jaka została wykonana w całym tym okresie. Uwzględniając średnią liczbę ofiar śmiertelnych, przypadających na jeden wypadek, a następnie dzieląc ją przez liczbę wszystkich operacji lotniczych, uzyskał wzór określający ten wskaźnik.

Sprawdź: współczynnik wypadków śmiertelnych wśród europejskich linii lotniczych

Todd Curtis, autor strony airsafe.com zastrzega jednak, że aby ocenić poziom bezpieczeństwa i porównywać linie lotnicze do siebie, nie należy sugerować się wskaźnikami, które przedstawia na swojej stronie. W szczególności kiedy zestawiamy ze sobą różnej wielkości linie z różnych zakątków świata. Kiedy jednak przychodzi nam porównanie dwóch linii o mniej więcej takiej samej wielkości, liczbie samolotów i operacji lotniczych, a wskaźniki tych linii znacząco różnią się od siebie (np. 2 vs 10), to wówczas powinno zapalić się się czerwone światło.

Oprócz nieoficjalnych statystyk prowadzonych przez Todda Curtisa, posłużyć nam może program Federalnej Administracji Lotniczej, który umieszcza poszczególne kraje w dwóch kategoriach. Do pierwszej zaliczane są te państwa, które w pełni spełniają wszystkie wymogi związane z międzynarodowymi standardami w lotnictwie, w drugiej zaś umieszczane są kraje, co do których istnieją poważne zastrzeżenia. Pamiętajmy jednak, że lista ta odnosi się do poszczególnych państw, a nie linii lotniczych.

Sprawdź: lista krajów w  drugiej kategorii; źródło: Federalna Administracja Lotnicza

Czy jest jeszcze coś, dzięki czemu możemy czuć się bezpieczniej, wybierając konkretną linię lotniczą? Przyjęło się powszechnie, że bezpieczniejszymi lotami mogą być tzw. loty codeshare. To partnerskie rejsy dwóch lub więcej przewoźników, z których jeden jest właścicielem samolotu. Pozostali zaś zgodnie z umową dysponować mogą miejscami na tym samym odcinku. Dzięki temu linie mogą wzajemnie się kontrolować, a co za tym idzie zwiększa się bezpieczeństwo lotu.

About The Author

Related posts

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *